لیست 9 تایی ارزانترین تفریحات استانبول

کیتی در مورد ارزانترین تفریحات استانبول توصیه هایی دارد که برای گردشگران جذاب خواهد بود همراه ما باشید تا با این تفریحات آشنا شوید.

هر شهری ادعای منحصر به فرد بودن و بی نظیری دارد، ولی صادقانه میگویم استانبول یکی از آن شهرهای بی نظیر است و مهم تر از همه، هیچ شهری در دنیا وجود ندارد که همچون استانبول دو قاره را به یکدیگر متصل کند!

استانبول بر روی 7 تپه مختلف گسترده شده است و تنگه  بسفور این شهر را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است به طوری که یک طرف رودخانه، قاره اروپا و طرف دیگر در قاره آسیا واقع شده است.

در شهر استانبول زنان مسلمان با حجابی را می بینید که در کنار افراد نوپرست با شکل و ظاهر متمایز در خیابان ها قدم می زنند.استانبول مَهد ماهیگیران و سرمایه دارن، مسجد های قدیمی و برند پوشاک کوتون، LC WAKIKI، H&M است.

با اینکه نزدیگ به  20 میلیون نفر در استانبول زندگی می کنند، ولی این شهر در زمره ی شهرهای پرتردد و شلوغ قرار نمی گیرد، و فضاهای سبز وسیع جلوی توسعه و پیشرفت شهری را گرفته. ساخت و ساز های مدرن و پیشرفته در پشت مخروبه های قدیمی، پیوند ملموسی بین دو دنیای جدید و قدیم را ایجاد می کند.

به این علت که استانبول محل اتصال اروپا و آسیاست، ردپای هر دو قاره و حضور منحصر به فرد آنها در آن یافت می شود.  استانبول متاثر از مسیحیت و اسلام، آمیخته با عظمت و شکوه حکومت روم باستان و ترکیب اندکی از فراست خاورمیانه است.

دلایل بی شماری برای بازدید از استانبول وجود دارد، ولی به عقیده ما این شهر مشتکل از همه چیز است: اروپا و آسیا، جدید و قدیمی، مجلل و معتبر، مسیحی و مسلمان. اینکه چگونه همه چیز این شهر در قالب شاهکاری زیبا ترکیب شده است، به طور باور نکردنی اسرار آمیز و شگفت آور است.

اگر شما وارد این کلانشهر فوق العاده شدید، هیچ محدودیتی برای سرگرمی نخواهید داشت. اما سخت ترین کار در این شهر، انتخاب گزینه هایی از تفریحات استانبول  است.

در این مطلب لیستی از تفریحات استانبول را در کنار هم قرار دادیم؛ از فعالیت های محبوبی که در کتاب های راهنما گرفته تا اسرار و ناشناخته های کمتر شناخته شده ی این شهر.

تفریحات استانبول

  1. در تورهای پیاده روی رایگان استانبول شرکت کنید

از زمان تور پیاده روی شگفت انگیز ما در سفر مدالین، یکی از اولین کارهایی که در سفر به شهر جدید انجام می دهیم، شرکت در تورهای پیاده روی رایگان است. معمولا افراد کم سن و سال تر و جوان ها مسئول این نوع از گردش ها هستند و می توانند بینش و دید وسیعی را درباره شهر و نحوه زندگی افراد شهر به شما بدهند.

با شرکت در تورهای پیاده روی شما می توانید با تاریخ ، پیشرفت و مکان های دیدنی و مهم شهر بیشتر آشنا بشوید( جاهایی مثل یک رستوران عالی برای صرف غذا و تفکر عمیق و رویا پردازی درباره خودتان). تور پیاده روی رایگان در استانبول راه بسیار عالی برای معرفی این کلان شهر و جایگاه آن در تاریخ است.

اولین صبح خودتان را در استانبول با پیاده روی شروع کنید. با این کار می فهمید که  شهر در کل چگونه بنا شده و در همین حین می توانید درباره انتخاب بهترین فرد برای گذراندن  باقی زندگی خود هم تصمیم بگیرید!

محلی ها میگویند در استانبول باید مواظب عاشق شدن باشید.

چگونه این کار را به تنهایی انجام دهید: هیچ نیازی به از قبل رزرو کردن نمی باشد. فقط کاری که شما باید انجام دهید این است که راس ساعت 10:30 در پارک احمد سلطان ( که بین مسجد کبود و حاجیا سوفیا قرار دارد)  حاضر شوید. راهنماهای تور معمولا چتر، پرچم یا نشانی با خود دارند. تور پیاده روی استانبول معمولا 2.5 ساعت طول می کشد.

تفریحات استانبول

  1. بازدید از حمام خانه های ترکیه ای

تعداد بیشماری “حامّام” (hammams) در استانبول وجود دارد. حامّام یا حمام خانه های سنتی از حمام های ابتدایی گرفته تا حمام های لوکس در سراسر استانبول وجود دارند. اگر شما پول کمی همراه خود دارید، بهترین انتخابی شما این است که به  حمام Aga Hamami حتما سر بزنید. حمام تاریخی که بیش از 560 سال قدمت دارد و به ازای هر نفر هم تنها 70 لیر ترکیه یا 24 دلار آمریکا پول نیاز است.

در مقایسه، برای بازدید از حمام های لوکس و شیک باید 85 دلار پول بپردازید.  یکی از چیزهایی که بیشتر از همه برای ما درباره  Aga Hamami   لذت بخش بود، این است که توانستیم همراه با همسرم با هم حمام را تجربه کنیم. بسیاری از حمام ها به طور کامل برای مردان و زنان مجزا بودند ولی ویژگی بارز این حمام این بود که می توانستیم در فضای اصلی و مرکزی حمام اوقاتی را با هم بگذرانیم.

ما راس ساعت 11 صبح به حمام رسیدیم و کارکنان حمام به ما خوش آمد گفتند. اعصاب ما (و به خصوص اعصاب بن) بعد از اینکه کارکنان حمام نحوه استفاده از حمام را به ما توضیح دادند، آرام شد و به ما این اجازه داده شد تا در اتاق مخصوصی لباس ها خود را در بیاوریم و حوله های ترکیه ای را به دور خود بپیچیم.

Aga Hamami را به این علت که مردان و زنان می توانستند در قسمت اصلی حمام راحت بنشیند، دوست داشتیم، که از این طریق می توانستیم از تجربه حمام خانه در کنار همدیگر لذت ببریم. ما در ابتدا بدن خود را با آب شستیم و سپس بر روی سنگ مرمر گرمی که در وسط اتاق وجود داشت، دراز کشیدیم تا نوبت ماساژ من بشود.

پیرزنی برای ماساژ آمد و بدنم را به مقدار زیادی اُسطوخودوسِ معطر آغشته کرد و شروع به ماساژ دادن من نمود. در کل، این جلسه ماساژ خصوصی در حدود 20 دقیقه طول کشید.

چگونه خودتان این کار را انجام دهید؟

فقط در محل حمام حاضر شوید. ساعت حمام را چک کنید و مطمئن شوید که حمام در آن ساعت باز است. ( حمامی که ما رفتیم از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز بود).

کارکنان حمام بایستی توانایی توضیح روش حمام را به زبان انگلیسی داشته باشند. بازه قیمت از30 تا 85 دلار متغیر است و مطابق قیمت میزان شیک بودن آنها نیز  متفاوت خواهد بود. و اگر شما با بچه ها سفر می کنید، آنها نیز تجربه حضور در این نوع حمام ها را دوست خواهند داشت.

تفریحات استانبول

  1. به تاریخ برگردید. از مسجد کبود (blue mosque)، Hagia Sophia و Basilica Cistern بازدید کنید.

با توجه به این که استانبول پلی برای ارتباط بین دو قاره است، وجود این تعداد جاذبه تاریخی چندان غیر منتظره نمی باشد. در استانبول 3 بنای تاریخی وجود دارد که باید در لیست بازدید های هر فردِ دوست دارِ تاریخی قرار بگیرد و هر یک از این مکان ها دارای جذابیت خاص خود هستند.

به کاشی کاری های مسجد کبود نگاهی بیاندازید، در بازدید از Hagia Sophia ی بی نظیر، نقش و نگار های بر گرفته از فرهنگ  اسلام و مسیحیت را در کنار هم ببینید و از Basilica Cistern اسرار آمیز و ترسناک در زیرِزمین بازدید کنید. همه این ساختمان ها در نزدیکی هم واقع شده اند. پس می توانید قبل از ناهار به همه آنها سری بزنید.

چگونه خودتان این کار را انجام دهید:

این ابنیه تاریخی در محله سلطان حامد (Sultanhamet) واقع شده است، و شما می توانید همه این مکان ها را قبل از وقت ناهار بازدید کنید. بازدید از مسجد کبود رایگان است ولی شما باید شانه ها و پاهای خودتان را بپوشانید و از روسری استفاده کنید. (پوشش های رایگانی برای استفاده در محل مسجد موجود است).

بلیط های Basilica Cistern را می توانید در درب ورودی با قیمت 20 لیر ترکیه یا 7 دلار تهیه کنید. بلیط های Hagia Sophia هم با قیمت 40 لیر ترکیه یا 14 دلار در ورودی این مکان قابل دریافت است.

تور کشتی استانبول | تفریحات استانبول

  1. تور کشتی بوسفور

تور کشتی بوسفور تجربه ای بود که در آخرین روز سفر ما میسر شد، ولی باید خیلی خوشحال باشیم که توانستیم آن را در برنامه خود جا دهیم. از آن جایی که استانبول تنها شهری است که دو قاره را به یکدیگر متصل می کند، تجربه سفر دریایی بین دو قاره و دیدن قاره آسیا در یک طرف و قاره اروپا در سوی دیگر واقعا هیجان انگیز بود.

شرکت های گردشگری زیادی در استانبول وجود دارند که تور کشتی استانبول را ارائه میکنند، اما خیلی قابل اعتماد نیستند و ممکن است خدمات بی کیفیتی دریافت کنید.

چگونه این کار را انجام دهید:

از سایت های معتبر بلیط تور کشتی را رزرو کنید تا سرویس های ترانسفر این شرکت ها از هتل محل اقامت تان شما را به اسکله منتقل کنند. قایق سواری در ساعت 20:30 شروع می شود و هزینه آن هم حدود 30 دلار است.

  1. از بازار دیدن کنید

استانبول بخاطر دارا بودن بازارهای متنوع بسیار مشهور است. اگر دلتان می خواهد، عطرو بوی بازار ادویه را تجربه کنید حتما سری به این بازار بزنید؛ ولی اگر قصد خرید ادویه دارید، بیرون از بازار خرید کنید، چون قیمت ها ارزان تر است.

ما در بازار بزرگ گم شدیم و گشت و گذار خودمان را در بازار کوچک ادامه دادیم. این دو بازار مکان هایی هستند که عمدتا سوغاتی می فروشند. ما می خواستیم حضور در مغازه های محلی را هم تجربه کنیم، برای همین در بازار کشاورزی در محله Tarlabasi Pazari گشتی زدیم.

این بازار نسبت به بازار بزرگ استانبول کمتر توریستی بود و قیمت محصولات هم بی نظیر بود. قیمت ها به گونه ای بود که ما را وسوسه می کرد تا بیش از نیازمان بخریم.

  1. شکم گردی کنید!

در استانبول غذاهای ترکیه ای شگفت انگیزی را پیدا می کنید. وقتی داخل شهر هستید، حتما غذاهای خیابانی را امتحان کنید، در رستوران های محلی بشینید و قهوه و چای ترکی را هم از یاد نبرید.

بازار را بگردید، و پنیر های محلی و طبع ترکیه ای را هم امتحان کنید. از مغز ها و میوه های خشک هم میل کنید و قبل از اینکه کاملا سیر شوید، خود را برای خوردن باقلوا استانبولی هم آماده کنید.

حتما از صبحانه های سنتی ترکیه ای هم میل کنید مخصوصا kaymak را امتحان کنید. فقط به فکر خوردن و لذت برن از آن باشید و روی کالری آن حساس نشوید! این غذا نوعی خامه یا همان سر شیر است و در کنار مقداری عسل و میوه یا همراه با کمی نوتلای بر روی نان بی نظیر می شود.

اگر شما هم مثل ما کمی شکو باشید، از خوردنی های ترکیه به وجد خواهید آمد.

  1. محله های مختلف ترکیه را بگردید

استانبول در کل شهری پهناور است و یک دست به نظر می رسد؛ ولی در واقع استانبول شهری متشکل از تعداد زیادی شهر کوچک است.

هر محله در این کلان شهرحس و حال متفاوتی دارد، و مردم را به دلایل مختلف به خود جذب می کند.  گم شدن در خیابان های باریک سنگ فرش شده Beyoglu در موقع عصر یا مغازه های شیشه ای و تماشای مردم در Taksim  از نمونه های این حس و حال است.

  1. خوردن ساندویچ ماهی در بوسفور

راسته ی پل گاتالا مملو از افراد ماهیگیر است و زیر پل رستورانهایی که همگی آنها در سرو یک غذا مشترک هستند و آن هم ساندویچ ماهی است.

با توجه به تجربیاتی که در تور پیاده روی داشتیم، آنها مدتی است که دیگر غذاهای رستوران های خود را با زغال درست نمی کنند، ولی بیشتر تمرکز روی تحویل غذا در سریع ترین زمان ممکن است.

اما ما هنوز برای خوردن ساندویچ ماهی در بوسفور مصمم بودیم. و در آخر غذایی که خوردیم ارزش این همه جست و جو کردن را داشت.

مغازه ای که ما از آن ساندویچ ماهی خریدیم درست کنار بوسفور در محله Kadiköy  و واقع در خیابانی بود که مسافران زیادی در آنجا حضور نداشتند. صاحب مغازه مردی بود که ساندویچ ماهی را بر روی ذغال پخت می کرد و برای طعم دار کردن ماهی به آن فلفل کبابی و پیاز، خیار تازه و سبزیجات، عصاره از لیمو و رب انار ترکی را اضافه می نمود.

چگونه این کار را انجام دهید:
به سمت شرق پل گالاتا بروید. زمانی که به انتهای پل رسیدید، 180 درجه بچرخید و به سمت آب حرکت کنید.

به سمت شمال و نزدیک آب روید، به دعوت رستوران هایی که می خواهند شما را جذب کنند، توجه نکنید. شما بایستی مردی را که با زغال کبابی در حال کباب کردن ساندویچ ماهی است را پیدا کنید و  حتما غذای خودتان را با همه مخلفاتش سفارش بدهید.

تفریحات استانبول

  1. غروب آفتاب را در پل Galata تماشا کنید.

استانبول غروب های حیرت انگیزی دارد، پس سعی کنید که حداقل یکی از این غروب ها را ببینید. اگر شما روی سقف خانه ای باشید یا اینکه در کنار آب، تفاوتی نمی کند، به هر حال آسمان نارنجی و مرغان دریایی در آسمان، شما را فریفته خواهد کرد.

مکان مورد علاقه ما برای تماشای غروب آفتاب بر روی پل Galata بود. این پل به ماهیگیرانی و سه مسجد تاریخی در استانبول اشراف کامل دارد.

حواستان به غروب خورشید باشد، و کمی زودتر به پل Galata  (یا هر جایی که شما می خواهید تا غروب نارنجی و بنفش آسمان را ببینید) بروید. جای راحت و مناسبی را برای پیدا کنید و آماده تماشای غروب دل انگیز استانبول شوید.

ارسال نظر

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.